Разбира се, качеството на творбите е най-важно, е, като имаме предвид, че журитата са субективни и всяко има своите представи за „качество“. Но има и някои, дребни на пръв поглед неща при кандидастването, които могат да попречат на доброто ни представяне. Ето някои съвети от моя опит и от този на други художници, дано са полезни и да са полезни и да се радваме на все повече успехи на български художници на международната арт сцена.
1. Прочетете внимателно правилата. И дребния шрифт също
Проверете какви са специфичните правила за всеки конкурс, например дали приемат рисунки с молив, ако смятате да изпращате рисунка.
Ако в правилата на конкурса се приемат от 1 до 5 творби, постарайте се да изпратите 5, за да изглежда кандидастването ви по-сериозно и за да покажете по-задълбочен интерес към поставената тема.
Ако се изисква писането на текст, подгответе го в програма като Word на вашия компютър, а не на сайта на конкурса, често стават проблеми при изтичането на сесия, например, или други, и може да загубите текста си. Този съвет е от горчив опит :)
Вижте дали има изисквания как да кръстите файловете си. Следвайте ги, ако има такива, тъй като могат да ви дисквалифицират в противен случай. Ако няма, постарайте се всичките ви файлове да са наименувани по един и същи начин, например – име на творбата_име на художника_техника_размери (пример: Landscape_Petyr Petrov_Oil on Canvas_50x70cm.jpg). Имайте предвид, че е добре да се спазва една и съща последователност при описването на височина х ширина на произведението, т. е. Винаги първо да е височината или обратното. Което е доста досадно, но ако си изградите навик става лесно.
2. Изпращайте творби само по обявената тема
Ако се отклонявате от нея, вероятно изобщо няма да ги разгледат. Ако няма обявена тема, изпратете творбите, които мислите, че ви представят най-добре като художник, но същота така е добре те да следват определена логика или стил, да са разпознаваеми сред другите.
3. Снимайте качествено
Проверете дали снимките на творбите ви не са размазани, ако снимате сами не използвайте по-високо ISO от 100, тъй като в противен случай се появяват малки точици, които развалят изображението.
Постарайте се светлината да е неутрална – светлината на лампа често (зависи от лампата, разбира се :)) е с топли цветове и ще промени творбата ви, което, особено за живопис е много важно. Облачен ден навън може да осигури прекрасна неутрална светлина без резки светлосенки.
Ако снимате сами, използвайте .raw формат, за да можете да редактирате по-свободно снимката си на компютър. Ако не, помолете някой познат, който ползва Adobe Photoshop да ви помогне с обработката на снимките.
Не добавяйте фон на творбата си (дори и рамката), освен ако не изпращате повече снимки и в условията изрично не е описано, че се изискват различни ъгли на творбата или снимка, на която се вижда творбата в интериор. В такъв случай тези сайтове са много полезни - ... и ...., там може да качите снимка и тя автоматично се помества в различни стаи, може да регулирате позицията и размера. Вторият сайт е платен, но има и безплатни интериорни снимки, нужна е само регистрация.
При заснемането използвайте статив или сложете фотоапарата така, че да не се влияе от треперенето на ръцете. Може да използвате режима на самоснимачка, тъй като дори натискането на копчето може да направи снимката неясна.
4. Не отлагайте днешната работа... за крайния срок
Не оставяйте изпращането за последния ден до крайния срок. Не само защото с компютрите и интернет обикновено все нещо се обърква, но и организаторите не гледат така сериозно на кандидатури в последния ден.
5. Вижте предишните победители
Разгледайте предишни издания на конкурса, ако има такива. Обърнете внимание какви творби се предпочитат. Въпреки, че често журитата се сменят всяка година, обикновено един конкурс има своите предпочитания, например към абстрактно изкуство, инсталации, видео, фигуративно изкуство и т. н. Творбите на победителите от минали години ще ви ориентират за изискванията им. Разгледайте ги и се опитайте да си отговорите на въпросите с какво тази творба се е отличила, какво ново предлага, заради което е избрана, дали е нова техника, майсторско изпълнение, цветова хармония, нови изразни средства (например дигиталните творби, 3D, видео с ефекти и др.)? А може би различна и отличителна е композицията на творбата, под какъв ъгъл е представена темата на конкурса и т. н. Може да разгледате и сайтовете на журито, често те самите са художници и може да се ориентирате в критериите им за изкуство.
6. Разглеждайте още и още изложби
Полезно е и да разглеждате и изложби на големи галерии за съвременно изкуство в интернет (или на живо, още по-добър вариант :) ). Така ще можете да се ориентирате в съвременните дебати и насоки в изкуството и какво ново може да предложите със своето изкуство в този контекст, с който, за добро или за зло, трябва да се съобразяваме като творци.
7. Идея и форма
Помислете за това как концепцията, идеята на вашата творба, се свърза с изразните средства, т. е. да можете да си отговорите защо сте избрали живопис, скулптура или инсталация за тази определена тема, с какво това подпомага идеята, която сте вложили. Защо сте избрали тези специфични цветове, композиция, размери на творбата, дори как се предполага, че ще е изложена тя, има ли нужда от определено осветление и т. н. Тези въпроси ще ви помогнат да напишете artist statement, когато това се изисква в условията на конкурса.
8. Кандидаствайте и... забравете
1. И накрая един личен съвет от любимия ми преподавател в магистратурата, ирландец-художник – не преживявайте емоционално кандидастването в определен конкурс. Журитата имат толкова субективни критерии, че ако ви отхвърлят, съвсем не означава, че не сте добри художници. Не се обезкуражавайте и натъжавайте. Просто се опитайте да намерите конкурса, който е най-близък до вашето изкуство. Успех!
Opmerkingen